İLETİŞİM, DİL VE KONUŞMA

İletişim, bireyler arasında duyguların, düşüncelerin ve gereksinimleri içeren mesajların karşılıklı olarak değiş tokuş edildiği bir süreçtir. Bu sürecin üç temel adımı vardır: İletilmek istenen mesajın çeşitli sembollerle (işaret, resim, yazı ya da sözcükler) kodlanması, kodun alıcıya iletilmesi ve bu kodun alıcı tarafından çözülmesi. Bu sembollerin kullanımı, semboller sistemi olan "dil" için temeldir.

Çocuklar doğdukları andan itibaren çevreleriyle iletişim kurmaya ve yaşamlarının birinci yılından itibaren dili edinmeye başlarlar. Dil, bir iletişim aracı olarak konuşmanın kodlanma kurallarını içerir. Dolayısıyla sözel iletişimin ilk adımı bu kuralların öğrenilmesidir. Kuralları bilen çocuk, konuşmasa dahi kendisine iletilen kodu anlayabilir. Sözcükler sembol olduğu ve semboller de kavramlarla ilgili olduğu için çocuk öncelikle kavramları anlama becerisini kazanmış olmalıdır. Çocukların dili kullanması ancak o dili anladıkları takdirde mümkün olmaktadır.

Dilin sözel olarak kodlanması ile konuşma ortaya çıkar. Bu kodlama süreci, konuşma organlarının motor hareketleri ile ilgilidir yani konuşma, dildeki seslerin dil, dudak, ses telleri gibi konuşma organlarının hareketleri ile üretilmesi sonucunda oluşur. Bazen çocuklar dilin kurallarını bilmedikleri için de konuşmayla ilgili sıkıntılar yaşayabilirler. Bazen dilin kural bilgisine sahip oldukları halde, konuşma organlarının yapısal ve/veya işlevsel yetersizlikleri (kaslardaki gelişimsel yavaşlık, dil kasının tonüsü, dudak şekli, ağız aralığının açıklığı, ağız ve dilde olan çeşitli bozukluklar, dudak kaslarının zayıflığı, çene yapısı, solunumun doğru şekilde yapılmaması gibi fiziksel nedenler) nedeniyle konuşmada sorun yaşayabilirler. Bazen de çocuğun zihinsel gelişiminde bir problem varsa konuşmanın başlamasında gecikme, gelişmesinde yavaşlık ya da konuşmanın hiç başlamaması söz konusu olabilir çünkü zihinsel gelişimin yetersizliği, çocuğun dikkatini yoğunlaştıramamasına, kavramaya ait becerileri kazanmada güçlük çekmesine neden olmaktadır.

Çocuklarda görülen iletişim bozuklukları temel olarak dil bozuklukları ve konuşma bozuklukları olarak iki farklı alanı kapsar. Dil ve konuşma bozuklukları söz konusu olduğunda dikkat edilmesi gereken en önemli nokta değerlendirme ve eğitim sürecinin, söz konusu alanda eğitim almış uzmanlar tarafından yürütülmesidir. Merkezimizde aşağıda belirtilmiş olan konularda Dil ve Konuşma Terapisi uygulamaları yapılmaktadır.

• Gecikmiş Konuşma
• Kekemelik
• Artikulasyon ve Fonolojik Bozukluklar
• Afazi
• Ses bozuklukları
• Çeşitli engel gruplarında görülen dil ve konuşma bozuklukları (Otizm, Down sendromu vb.)

ayınetkinliği